Watched & Lawyered

310-807-3956

forrás: unsplash.com

Csontos Imola Watched & Lawyered című cikksorozata

Csontos Imola

Billie Eilish-t az évek során főleg az alternatív pop zenéiről, bő ruháiról lehetett felismerni. A 22 éves amerikai énekesnő fiatal kora ellenére 2 Oscar díj büszke tulajdonosa. Egyiket 2022-ben nyerte a No Time to Die című dalával, [1] amely a 2022-es No Time to Die elnevezésű James Bond film betétdalaként szolgált. 2024-ben pedig a 2023-as év egyik legnagyobb szenzációjának számító Barbie filmhez írt What Was I Made For című daláért [2] kapta a filmes világ legnagyobb elismerésének számító díjat. Most azonban a 2024-ben megjelenő Hit Me Hard and Soft című albumán szereplő THE DINER című dalát [3] vesszük elemzés alá. 

A történet szerint a lírai én rajongani kezd egy hírességért, akit a képernyőn, illetve magazin oldalán látott. Ezzel még semmi probléma sincs, tegye fel a kezét, aki még sosem képzelte el magát egy híresség feleségeként/férjeként/partnereként/legjobb barátjaként. A celebek közvetítenek egyfajta életstílust, értéket, mely sokunk számára csábító lehet.

Azonban mivel itt egy hírességről van szó, aki közéleti személyiség, mindig érdemes megvizsgálni, hogy milyen tekintetben van a véleménynyilvánítás szabadságának korlátozó hatása.

A Ptk. 2:42. § (1) bekezdése [4] alapján mindenkinek joga van ahhoz, hogy törvény és mások jogainak korlátai között személyiségét, így különösen a magán- és családi élet, az otthon, a másokkal való – bármilyen módon, illetve eszközzel történő – kapcsolattartás és a jóhírnév tiszteletben tartásához való jogát szabadon érvényesíthesse, és hogy abban őt senki ne gátolja. A 2:44. § szerint a közügyek szabad vitatását biztosító alapjogok gyakorlása a közéleti szereplő személyiségi jogainak védelmét szükséges és arányos mértékben, az emberi méltóság sérelme nélkül korlátozhatja; azonban az nem járhat a magán- és családi életének, valamint otthonának sérelmével. A közéleti szereplőt a közügyek szabad vitatásának körén kívül eső közléssel vagy magatartással szemben a nem közéleti szereplővel azonos védelem illeti meg. Nem minősül közügynek a közéleti szereplő magán- vagy családi életével kapcsolatos tevékenység, illetve adat.

A csillogás sokszor sötét titkokat rejt, ugyanúgy, ahogy a rajongás nem egyszer megszállottságba csap át – ahogy történik ez a lírai énnel is. A lírai én a történet elején említett híresség otthonának közelében várakozik, majd amikor a dadus elhagyja a házat, átmászik a kerítésen. Ez már önmagában kimeríti a Btk. 221. § szerinti magánlaksértést. [5] A (2) bekezdés a) pontja alapján bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, aki másnak a lakásába, egyéb helyiségébe vagy az ezekhez tartozó bekerített helyre, az ott lakó vagy azzal rendelkező akarata ellenére vagy megtévesztéssel, éjjel bemegy, vagy ott bent marad. A lakás olyan zárt hely, amely rendeltetésszerűen emberek tartózkodási helyéül és rendszeres éjjeli szállásul szolgál, például szállodai szoba vagy lakókocsi is. Az egyéb helyiség alatt a lakás fogalma alá nem eső, oldalról fallal körülhatárolt és tetővel ellátott olyan mesterséges építményt értünk, amely emberek tartózkodási helyéül, azok összejövetelére vagy gazdasági tevékenység végzésére szolgál. A bekerített hely pedig olyan összefüggő körülhatárolt terület, ahová csak a bemenetelre szolgáló eszközök használatával lehet szabályszerűen bejutni, illetve a bejutás fizikai erőkifejtéssel csak azon az akadályon keresztül lehetséges, amelyet a hely védése végett emeltek, tehát kvázi a kerítés. Az „éjjel” körülmény csak minősített esetnél jelenik meg, azonban mivel itt feltételezhető, hogy éjjel történtek az események, ezért ez a kitétel megvalósul. „Éjjel” alatt városban 23:00 órától 05:00 óráig tartó időszakot értjük, ez kisvárosokban vagy falvakban 22 órától kezdődő időszakra tehető.

A lírai én a konyhában hagyta a névjegykártyáját, amely a nyomozók munkáját a behatoló azonosításakor és felkutatásakor rendkívül megkönnyítette. A történet alapján az elkövető $250.000 (nagyjából 90 millió forint) óvadék ellenében tudna szabadlábon védekezni, azonban ehelyett büntetés-végrehajtási intézetbe kerül. A lírai én nem képes megállni és a bv. intézetből is levelet ír a hírességnek, kérve őt, hogy látogassa meg.

A dal vége felé kiderül, hogy a lírai én megjegyezte a híresség telefonszámát, és így akkor hívja őt, amikor csak szeretné. Ez a fajta megszállottság kimeríti a zaklatás törvényi tényállását. A Btk. 222. § (1) bekezdése szerint, aki abból a célból, hogy mást megfélemlítsen, vagy más magánéletébe, illetve mindennapi életvitelébe önkényesen beavatkozzon, őt rendszeresen vagy tartósan háborgatja, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Miután szabadul, a lírai én követi a hírességet, és látja őt egy férfival az autójában. Lírai én arra következtet, hogy köztük valamilyen romantikus kapcsolat lehet, és felveti, hogy ha valami (tragédia) történne a férfival, akkor az a lírai énnek köszönhető.

A dal végén 310-807-3956 számok jelennek meg, utalva arra, hogy ez a híresség telefonszáma.  Természetesen felmentem a TikTokra megnézni, hogy valaki felhívta-e a számot, és mint kiderült, igen! Ha minden igaz, maga Billie Eilish szól bele, úgy tesz, mintha nem hallana, és utána arra kér, hogy hívd vissza később. Sokak szerint ez egy promó a következő albumához, de bárhogy is legyen, nagyon izgalmas.

Amit még nem árt tudni a dalról, hogy feltehetően valós események ihlették, mert Billie Eilish házába több alkalommal is betörtek rajongók. Bár nem hiszem, hogy névjegykártyát is otthagytak volna…


[1] Billie Eilish – No Time To Die (Official Music Video) – YouTube

[2] Billie Eilish – What Was I Made For? (Official Music Video) – YouTube

[3] Billie Eilish – THE DINER (Official Lyric Video) – YouTube

[4] 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről.

[5] 2012. évi C. törvény a Büntető Törvénykönyvről.